החשיבות של ליווי עו"ד מקרקעין בקניית דירה מפרויקט חדש

ליווי עו"ד בעסקאות נדל"ן ומקרקעין

עבור מרביתנו, רכישת דירה היא עסקת חיינו – היקרה והמשמעותית ביותר שנעשה. לכן, אנו זקוקים לליווי משפטי של עורך דין המתמחה במקרקעין ועסקאות נדל"ן, אשר יבצע את כל הבדיקות הדרושות ויוודא כי העסקה אכן משתלמת עבורנו וכי כל התחייבויות הקבלן ימומשו. 

חשיבות הייעוץ המשפטי

רכישת דירה היא עסקה כלכלית ומשפטית מורכבת, הכרוכה בלא מעט סיכונים עבור הרוכש. לכן, יש צורך בייעוץ ובייצוג משפטי של עורך דין מומחה, אשר ילווה את הרוכש לאורך כל שלבי העסקה. בעת קניית דירה מפרויקט חדש יש לבצע בדיקות מקדמיות, החל מזהות הקבלן וזכויותיו בקרקע וכלה ביכולתו הכלכלית של הקבלן לתת ערבויות לרוכש להבטחת כספו. יש לנהל משא ומתן הוגן על תנאי העסקה, תוך הבטחת האינטרסים של הקונה ולנסח הסכם רכישה המעניק לו הגנות מפני הפרות חוזה מצד הקבלן.

כמו כן, רכישת דירה כידוע, כרוכה בתשלום מיסים וזוהי הוצאה גבוהה למדי. על מנת לחסוך בעלויות המס, עורך הדין יבחן אפשרויות לקבלת פטור מלא או חלקי מהתשלום. אלו הן רק מקצת הסוגיות המשפטיות אשר עולות בעסקה של רכישת דירה וכולן מצריכות את הליווי המקצועי של עורך דין מקרקעין. עתה נציג עוד מספר היבטים לעסקה זו, המבהירים את חשיבותו של הייצוג המשפטי ברכישת דירה.

מקרי הונאה

בעסקאות מקרקעין קיימים למרבה הצער לא מעט מקרים של הונאה, למשל כאשר המוכר אינו הבעלים של הקרקע, לא קיימות זכויות הבנייה הנדרשות, המוכר מבצע עסקאות סותרות וכיו"ב. בכל הנוגע לרכישת דירה מפרויקט חדש, עולה הצורך לבדוק היטב מיהו הקבלן המבצע: האם יש לו רישיון מתאים לפרויקט, האם מאחוריו פרויקטים דומים שבוצעו בהצלחה, האם הקבלן עמד בתנאי החוזה מול הרוכשים, האם היו נגדו בעבר תלונות ותביעות בגין ליקויי בנייה וכיו"ב. איסוף מידע על הקבלן יכול להבטיח לרוכש כי כספו בידיים טובות וכי ניתן להמשיך הלאה לחתימה על החוזה, או לחילופין להצילו מעסקת נדל"ן כושלת ולחפש פרויקט אחר לרכוש בו דירה.

חוזה הרכישה

בכל עסקה של קניית דירה, יש לחוזה הרכישה חשיבות עליונה ולפיכך גם לייצוג המשפטי, אשר נועד להגן על זכויות הרוכש. במקרה של רכישת דירה מקבלן, יש לליוויי המשפטי חשיבות רבה עוד יותר משום שלקבלנים יש בדרך כלל חוזה מוכן מראש, אחיד לכלל הפרויקטים, אשר מטבע הדברים, מגן בעיקר על האינטרסים שלו. במצב שכזה, זקוק הרוכש לעורך דין מקרקעין מקצועי ומנוסה, אשר יעמוד מול הקבלן ועורך דינו וינהל משא ומתן לשינוי הסעיפים המקפחים את הקונה. עורך הדין המייצג את הרוכש ייתן דגש בין היתר על הנושאים הבאים:

  1.  פירוט מלא של תנאי העסקה: לרבות מפרט הדירה, התמורה ומה היא כוללת, מועד מסירת החזקה בדירה וכיו"ב.
  2.  הפרת חוזה: התייחסות מלאה לסוגיה של הפרת חוזה מצד הקבלן וקביעת פיצוי הולם לקונה.
  3. בטוחות: עורך הדין יוודא כי הקבלן מציע ערבויות מתאימות להבטחת כספו של הרוכש.

היבטי מיסוי

הרוכש מחויב בתשלום מיסים במסגרת העסקה ועלותם של אלו יכולה להיות גבוהה למדי. בעת ההחלטה לרכוש דירה חדשה, חייב הקונה לקחת זאת בחשבון ולא פעם, עלות המס מהווה שיקול מרכזי לרוכש האם להמשיך בעסקה או לסגת ממנה. כאשר הקונה מיוצג על ידי עורך דין מקרקעין בעל הבנה ובקיאות במיסוי מקרקעין, הוא יבחן את האפשרויות השונות שמציע החוק, להפחתת גובה המס ואף לקבלת פטור מלא. זהו פן נוסף המבהיר עד כמה חשוב עבור הרוכש להיות מיוצג על ידי עורך דין מקרקעין מקצועי ומנוסה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך