הבדיקות המקיפות והמשפטיות שצריך לעשות בשביל עסקה מוצלחת

הבדיקות המקיפות שצריך לעשות לפני קניית דירה

עמלתם רבות, חיפשתם ומצאתם דירה שאהבתם? לפני שחותמים על החוזה, חשוב לבצע מספר בדיקות כדי לוודא שאתם עושים את הבחירה הנכונה והטובה ביותר עבורכם.

מידע על עסקאות דומות

בעת רכישת דירה, אתם משקיעים את מיטב כספיכם ומטבע הדברים, תרצו לקבל את העסקה המשתלמת ביותר. לשם כך, כדאי לאסוף מידע על עסקאות דומות באזור, על מנת שתהיה לכם אינדיקציה על רמת המחירים. רק כך ניתן לדעת באמת האם המחיר המבוקש בדירות שמצאו חן בעיניכם, הוא כמקובל או שמדובר במחיר מופרז. מצאתם דירה אשר המחיר המבוקש עליה נמוך משמעותית מטווח המחירים שבדקתם? סביר להניח שיש לכך סיבה וזה הזמן לברר מדוע: האם יש ליקויים בדירה? שכנים רועשים? אל תהססו לשאול ולברר וכך תוכלו לקבל החלטה מושכלת.

הוצאת נסח טאבו

אחרי חיפושים ארוכים, מצאתם דירה שמתאימה לכם. לפני שמתקדמים הלאה, חייבים להוציא נסח טאבו. זהו מסמך משפטי רשמי של לשכת רישום מקרקעין ובו מופיעים פרטי הנכס:

  1. זהות בעלי הדירה: כך מוודאים כי מי שמציג עצמו כמוכר הדירה, הוא אכן בעליה וכי לא מדובר במקרה של מרמה.
  2. האם קיימת משכנתא על הנכס: במידה שכן, יש לקבל מהמוכר פרטים על גובה המשכנתא ואופן סילוקה.
  3. קיומה של הערת אזהרה: אם בנסח הטאבו קיימת הערת אזהרה לטובת אדם אחר, משמעות העניין כי ישנה התחייבות קודמת למכירת הדירה לצד ג' וזה הזמן לסגת מן העסקה.
  4. שעבודים ועיקולים: היה ורשום על הדירה שעבוד או עיקול מסוג כלשהו, אין להתקדם הלאה עד אשר יוסר והדירה תהיה נקייה מחובות.

האם יש חריגות בנייה?

במקרה של רכישת דירה חדשה, למשל בפרויקט של מחיר למשתכן, לא תהיינה בעיות מסוג זה, אולם אם מדובר ברכישת דירה יד שנייה, כדאי לבדוק כי אין חריגות בנייה בנכס. במה דברים אמורים? בישראל, ישנה תופעה שכיחה של תוספות בנייה ללא קבלת היתר (למשל בניית חדר נוסף, סגירת מרפסת וכדומה). שימו לב – מדובר בעבירה פלילית, אשר יכולה להוביל לצווי הריסה, לקבלת קנסות והיטלים ועוד. על כן, לפני שקונים – בודקים. לשם כך, ניתן לפנות לשמאי מקרקעין אשר יבצע את הבירורים הדרושים מול הרשויות.

מאפייני הדירה וסביבת המגורים

מלבד הבדיקות המשפטיות, בדקו היטב את מפרט הדירה ומאפייניה. מלבד מספר החדרים והקומה, בדקו את כיווני האוויר, האם הדירה מוארת דיה, האם יש דוד שמש או חשמל בדירה, מה מצב הצנרת, הריצוף וכיו"ב. לאחר בחינת הפרטים הללו, תוכלו לדעת כי בחרתם בנכס הנכון, או שתגלו כי למעשה העסקה אינה משתלמת עבורכם. אפשרות אחרת היא לשקלל מחדש את המחיר שתרצו להציע על הנכס, לאחר חישוב עלויות השיפוצים או התיקונים.

לאחר שווידאתם כי הדירה מתאימה לצרכים שלכם, בדקו גם את סביבת המגורים, היא חשובה לא פחות. למשל, אם אתם זוג צעיר עם ילדים, וודאו כי הדירה קרובה למסגרות חינוך טובות, למתנ"ס ולגני שעשועים. אם הילדים כבר עזבו את הקן, בחרו בדירה עם סביבה שקטה, אך  עם גישה נוחה למוסדות תרבות ופנאי כדי שיהיה לכם כיף וקל להגיע. היכן אתם עובדים? שימו לב למיקום הדירה, כדי שתהיה לכם גישה נוחה ליציאה מהעיר.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך