רכשתם דירה מקבלן? המדריך לליקויי בנייה ובדק בית

המדריך לליקויי בנייה ובדק בית

זהו התרחיש שכל רוכש דירה מקבלן חושש ממנו: מצאתם את דירת החלומות, אך לאחר המעבר לדירה התגלו ליקויים בנכס. האם הקבלן אחראי לתקן כל ליקוי? מה ניתן לעשות אם הוא מסרב לתקן? והאם ניתן למנוע מצב כזה מלכתחילה? כל מה שאתם צריכים לדעת על הסוגיה החשובה הזו.

נתגלו ליקויי בנייה – האם הקבלן אחראי?

התשובה לשאלה זו תלויה ראשית כל בעיתוי בו נתגלה הליקוי על ידי בעל הדירה. במה דברים אמורים? לקבלן שתי תקופות אחריות לנכס: תקופת הבדק, אשר תחילתה עם מסירת החזקה בדירה ומשכה תלוי בסוג הליקוי ותקופת האחריות התקפה למשך שלוש שנים לכלל הליקויים.  כאשר הפגם בנכס נתגלה בתקופת הבדק של אותו ליקוי (למשל תקופת הבדק של ליקוי בצנרת היא שנתיים ושל רטיבות בקירות שלוש שנים)  יחויב הקבלן לתקן את הליקוי או לפצות את בעל הדירה, אלא אם הוכיח כי מקור הליקוי אינו בתכנון הדירה או בעבודת הבנייה.

בתקופת האחריות, לעומת זאת, נטל ההוכחה עובר לרוכש, אשר יהיה המחויב להוכיח כי הקבלן אחראי להיווצרות הליקוי ורק אז יוכל לדרוש תיקון או קבלת פיצוי. מהו מקור ההבדל? בתקופת הבדק, נקודת המוצא היא כי הפגמים בנכס הנם תוצאה של תכנון לקוי מצד הקבלן ולכן קבע המחוקק את החזקה כי הקבלן נושא באחריות, אלא אם יוכיח אחרת. לעומת זאת, בתקופת האחריות, המאוחרת יותר, ההנחה היא שבעל הדירה הוא זה אשר גרם לליקוי ועל כן נטל ההוכחה עובר אליו.

הקבלן מסרב לתקן – מה עושים?

אם נקלעתם למצב שבו יש ליקויים בנכס והאחראי לכך הוא אכן הקבלן, כמפורט לעיל, יש לקוות שהוא יעשה את המוטל עליו ויתקן את הנזק. אולם, אם הקבלן אינו משתף אתכם פעולה ואינו לוקח אחריות, תוכלו להגיש נגדו תביעה כספית, במסגרתה תדרשו:

  1. שיפוי בגין תיקון הנזקים: אם פניתם לבעל מקצוע אשר יתקן את הליקוי, תוכלו לתבוע מהקבלן החזר על ההוצאה הזו.
  2. פיצוי בגין איחור כניסה לדירה: אם מועד מסירת החזקה בדירה נדחה עקב הליקויים שנמצאו, הנכם רשאים לתבוע פיצוי על כך. לעניין זה נציין כי בהסכמי רכישת דירה נהוג לכלול סעיף של פיצוי בגין איחור במועד מסירת החזקה, כאן תהיה העת להפעילו.
  3. נזקים נוספים: כל נזק אחר שנגרם כתוצאה מן הליקוי ומחדלו של הקבלן לתקנו, ניתן לכלול בתביעה, בין אם מדובר על נזק ממוני כגון הוצאות בגין מקום מגורים חלופי ובין אם מדובר על נזק בלתי ממוני כמו עוגמת נפש שנגרמה לכם בשל המצב.

האם ניתן למנוע?

המצב שתואר לעיל אינו נעים בלשון המעטה וגורם לרוכש נזק רב, אולם החדשות הטובות הן שניתן למנוע חלק ניכר מן המקרים של ליקויי בנייה על ידי נקיטת מספר צעדי זהירות:

  • מידע על הקבלן: עריכת בירור אודות ניסיונו המקצועי של הקבלן, יכול לחשוף קיומן של תביעות בגין ליקויים, תלונות שהוגשו על הקבלן למשרד הבינוי והשיכון וכיו"ב. כך תוכלו להימנע מלכתחילה מלהתקשר בחוזה עם קבלן שהתגלה כבעייתי.
  • בדיקה מקיפה טרם הכניסה לדירה: במועד מסירת החזקה, ערכו סיור בדירה, רצוי בליווי של בעל מקצוע, למשל מהנדס או שמאי כדי לוודאי כי אין ליקויי בנייה, לכל הפחות כאלו שניתן לראות בעין, כגון רטיבות, בעיות בצנרת, בעיות חשמל וכדומה.
  • תיקון הליקויים: נמצאו פגמים בנכס? תעדו זאת ודרשו מהקבלן לתקן את הליקויים טרם כניסתכם לנכס.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך